استانداردهای مدیریتی

ISO 45001 – سیستم مدیریت سلامت شغلی و ایمنی

سازمان ها مسئول بهداشت حرفه ‌ای و ایمنی، سلامت جسمی و روحی پرسنل و سایر افرادی که تحت تأثیر فعالیت ‌های سازمان هستند، می ‌باشند. استقرار استاندارد بین المللی ۴۵۰۰۱، سازمان را قادر میسازد تا مکان های کاری ایمن و سالم ایجاد نموده و از صدمات و بیماری ‌های مرتبط با کار جلوگیری نموده و از بهبود مستمر عملکرد سیستم ایمنی و بهداشت شغلی اطمینان یابد.
این موضوع سازمان را بر آن داشته است تا با پیاده ‌سازی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت، حذف خطرات و به حداقل رساندن ریسک ‌های ایمنی و بهداشت شغلی به وسیله سنجش‌ های پیشگیرانه و محافظانه، عملکرد ایمنی و بهداشتی خود را ارتقاء داده و پایداری سازمان را تضمین نماید.

استاندارد بین المللیISO45001 رویکردهای زیر را در جهت تحقق اهداف ذکر شده تعیین نموده است:
• تعیین خط مشی ها، استراتژی، اهداف و الزامات فرایندها در حوزه ایمنی و بهداشت پرسنل
• ایجاد فرایندهای موثر برای اجرای سیستم ایمنی و بهداشت شغلی
• فراهم کردن چارچوبی برای مدیریت ریسک ‌ها و فرصت‌ های ایمنی و بهداشتی
• ارتباطات، مشارکت و مشاوره پرسنل و پیمانکاران
• پایش و اندازه گیری پیامدهای فعالیت های سازمانی و انطباق آنها با الزامات قانونی
• پایش مستمر سلامت پرسنل و انجام اقدامات لازم در جهت بهبود سلامت
• ایجاد تیم ‌های کنترل بحران و تهیه طرح‌ های واکنش در شرایط اضطراری
• ارزیابی مستمر و انجام اقدامات اصلاحی به منظور بهبود عملکرد و کاهش خطرات فعالیت ‌ها

نتایج استقرار سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت بر اساس استاندارد ۴۵۰۰۱ برای سازمان شامل موارد زیر می باشد:
-کسب و کار پایدار در طول زمان
-اطمینان دادن به کارکنان و سایر طرف های ذینفع
-جلوگیری از صدمات و بیماری ‌های مرتبط با کار برای پرسنل و فراهم کردن مکان ‌های کاری ایمن و سالم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *